Robing Design
lifestyle-trends...

Logo Robing Desig

Trends in het dagelijkse leven
Onder invloed van de supersnelle communicatie mogelijkheden als internet, TV en de mobiele telefoon is de wereld om ons heen steeds in beweging. Kleuren, stijlen en gebruiken uit andere landen en van andere continenten waaien over naar ons land. Zelfs direct in ons huis.

Trend-gevoelige zaken als het interieur of de mode zullen steeds sneller veranderen van beeld. Er zijn door verschillende trendwatchers een aantal dominante stromingen in de life-style benoemd, die actueel zijn en door ons zijn gebundeld en/of vertaald. Deze stromingen zijn heel erg goed waarneembaar om ons heen bij vrienden, kennissen, in winkels of op straat.

Lees eens aandachtig door deonderstaande lijst en zie of je jezelf (of anderen) herkend in één om meerdere lifestyle-trends en woon-trends. Stel je de vraag: Wie ben ik?

5 sterren – trend:
Leven als in een 5 sterren-hotel: exclusief, luxe en gemak. Ideaal voor drukke tweeverdieners en gefortuneerde gepensioneerden. Wonen in dure appartementen cq. residenties met parkeerkelder, zwembad, sauna, portier, klusjesman, hondenuitlaatservice, etc… Ook het wonen op een golfbaan of in een parkomgeving met verschillende bijbehorende faciliteiten komt steeds vaker voor.

Massa luxe - trend:
Kwaliteitsproducten en –diensten worden steeds voordeliger en daarmee betaalbaar voor grotere groepen van mensen, ook wel de democratisering van luxe genoemd. Kwaliteit voor de massa-consumptie. Consumenten zijn in alle basisbehoeften voorzien, zoals: comfortabele huizen, (meervoudige) vakanties en nette auto’s. Mensen geven meer uit aan reizen, aankopen uit verre exotische landen (import), surfen op het internet, etc… Hierdoor is er behoefte aan grotere vliegtuigen, grotere schepen en meer glasvezelkabels; er gaan meer volumes mensen en goederen over de wereld. Consumenten richten zich op merkartikelen die voor een breed publiek toegankelijk zijn, zoals H&M, Coca Cola, Ikea, Tommy Hilfiger, etc…

Chique eenvoud – trend:
Goederen en producten die weinig kosten, maar toch een bepaalde design-touch toevoegen. Goedkope producten en eenvoudige winkels die kwaliteitselementen hebben of uitmuntende dienstverlening en service bieden. De trend naar lage kosten met een hip gevoel. Hierbij moet men denken aan de design-achtige, stijlvolle en kleurige accessoires van de HEMA, of de hypermoderne en complete voordelige computers van ALDI en Lidl.

Crea-generatie – trend:
Iedereen is creatief, we zijn allemaal artiesten! De drijfveer om creatief te zijn komt opzetten. Consumenten worden aangespoord om hun creativiteit de vrije hand te geven. Men moet deelnemen, interactief zijn, creëren en produceren via camera’s, computers, handwerk-wedstrijden, etc… Men moet geloven laten varen, wetten negeren, rituelen vergeten, de tijd van homo-huwlijken en stropdasloos naar het werk gaan is aangebroken. Maar mensen moeten ook “in control” zijn, eigen doelen nastreven en de eigen roeping naleven, althans in ieder geval die illusie hebben… Men gaat van consumptie naar customization (producten gericht op jezelf/ op maat) en zelfs naar co-productie. Steeds meer keuze mogelijkheden, voor kleuren, inrichtingen, vormen, etc… Zodat het gevoel van belangrijkheid van het individu, het voor even beroemd zijn of in de belangstelling staan, geactiveerd wordt.

Vroege vogels – trend:
De nieuwste producten en snufjes willen hebben, de eerste zijn die iets koopt of heeft. Zoals voorintroducties, internetpremières, club- of abonnementsvoordeel, sneekpreviews, etc… Deel willen nemen aan de eerste roddels, meer weten dan een ander. Reclames via zg. “buzz”, van horen zeggen. Men weet dat men vaak duurder uit is, maar de kick wint het van de prijs.

Volwassen producten – trend:
Niets is goed genoeg, alleen het beste van het beste. Professionele apparaten en gereedschappen willen hebben voor hobby doeleinden. Het goede gevoel willen hebben van consumeren van het beste wat er te krijgen is in producten en diensten: premium-goods, professioneel en volwassen. Professionele inbouwaparatuur, professionele klopboormachines, professionele expeditie-rijpe campingspullen, etc…

Geplande spontaniteit - trend:
De norm maken van steeds spontane dingen willen doen; spontaniteit uit de agenda. Iets geks willen gaan doen, maar wat? Zaken die hierop inwerken zijn: last-minuut bookings, online boeken van reizen of theater, beschikbaarheid van autoverhuur in het hotel in de vakantie, rafting-arrangementen, bungee-jumping bij het hotel, online of speed dating, etc… Alle gemakken zijn aanwezig om ‘spontane beslissingen’ op te roepen…

Dubbele merken – trend:
Twee merken die samenwerken geven dubbel vertrouwen en een dubbel goed gevoel aan de consument. Samenwerkingsconstructies als Senseo (DE & Philips), Puma en Mini, Bentley en Breitling, hotelskamers ontworpen door ster-designers, Beertender (Heineken en Krups), Cool Skin (Pillips en Nivea), Adidas en Goodyear (schoenen met echte rubberzool), etc… geven producten meerwaarde.

Aanwezigheidsruimtes – trend:
In een winkel of een bank kunnen koffiedrinken, filmkijken, boeken- en tijdschriften lezen. Men kan er aanwezig zijn zonder het gevoel te hebben iets te moeten kopen met als doel er terug te keren en later iets te kopen.

Levensfases
Bovenstaande woon- en lifestyle-trends zijn per individu verschillend van aard. Dit betreffen hoofdstromingen met vele afgeleiders die veelal wel zo'n periode van 8 tot 10 jaar kunnen aanhouden. En waarin individuen meerdere trendperiodes kunnen doorlopen. Veel heeft te maken met de levensfase waarin iemand zich bevindt, en natuurlijk de economische (on)mogelijkheden.

copyright © 2005 en ontwerp Robing Design